Zetec w MKIV

Montaż silnika typu Zetec w Escorcie MK4 najlepiej przeprowadzić posiadając w całości dawcę części. Zdecydowanie ułatwi to całą operację, szczególnie w przypadku gdy zapomnimy o jakimś potrzebnym drobiazgu. W sumie nie ma żadnego znaczenia czy za dawcę posłuży nam Escort MK5, MK6 czy MK7. Równie dobrze można jako dawcę wykorzystać Mondeo z silnikiem Silvertop. Nie wiem jak sytuacja będzie wyglądała w przypadku Fiesty RS1800 jeżeli chodzi o długości kabli w wiązce elektrycznej.
Podczas poszukiwań dawcy warto skupić się na silnikach o pojemności co najmniej 1,8. Zupełnie nie warto stosować silnika 1,6 16V ponieważ ma znacznie gorszą dynamikę przy identycznym spalaniu.
Przy implementacji silnika typu Zetec w Escorcie MK4 należy zmierzyć się z kilkoma problemami. Niektóre z nich postaram się objaśnić w poniższym tekście.
Po pierwsze i najważniejsze, silnik z łatwością mieści się w komorze i współpracuje ze skrzynią obecną już pod maską naszego auta. Jedynym elementem wymagającym przeróbki w tym aspekcie jest łapa silnika od strony rozrządu.  Wykorzystujemy poduszkę z silnika CVH z Escorta MK4 gdzie musimy delikatnie wykroić kawałek nie pasujący do silnika Zetec. Kolektor wydechowy również nie sprawia żadnych problemów.  Jeżeli chodzi o układ chłodzenia u siebie zastosowałem chłodnicę z CVH 1,6 oraz zbiorniczek wyrównawczy z MK4. Ważne jest aby przewód idący od pompy wody umieścić odpowiednio nisko. Zbyt wysoko umieszczony przewód  był u mnie powodem braku ogrzewania. W układzie paliwowym można wykorzystać istniejące przewody dodając odpowiedni dla Zeteca filtr paliwa. Pompa paliwowa z silnika 16V pasuje do zbiornika Plug&Play. Z moich informacji wynika, iż wiele problemów sprawia niektórym dopasowanie linki gazu. Jest na to proste rozwiązanie. Wystarczyć zdobyć linkę oraz mocowanie pedałów z Escorta MK4, wersji gaźnikowej. Wtedy linka bez problemów pasuje do kolektora ssącego silnika Zetec. Prawdopodobnie pasuje również mocowanie pedalów i linka z silnika 1,6 CVH EFI montowanego pod koniec produkcji Escortów MK4.
Oczywiście najwięcej problemów przysparza podłączenie wiązki elektrycznej. Istnieje kilka dróg rozwiązania tego problemu. Niektórzy łączą wiązkę silnikową z Zeteca z pozostałą częścią wiązki MK4. Podobno przy drobnych modyfikacjach można wykorzystać wiązkę z 1,6 CVH EFI, które były montowane w ostatniej serii XR3i. Ja postanowiłem przerzucić całą wiązkę z MK6 do swojego Escorta. Wiąże się to z koniecznością ucinania i lutowania praktycznie każdej wtyczki w samochodzie, ponieważ zazwyczaj są inne. Kwestia podłączenia wiązki jest z pewnością najtrudniejsza i postaram się kiedyś opisać ją bardziej szczegółowo. Warto jednak wspomnieć, że długości kabli zazwyczaj są wystarczające, nie ma konieczności ich przedłużania. Z umieszczenie skrzynki bezpieczników są pewne problemy.  Ja wycinając kawałek deski rozdzielczej umieściłem ją w seryjnym miejscu odpowiednim dla modeli MK5-MK7. Przy podłączeniu przełącznika świateł warto zwrócić uwagę, iż w nowszych modelach światła są sterowane odwrotnie niż w MK4 i zachodzi konieczność użycia przekaźników.
Po wymianie silnika warto zadbać o odpowiednie hamulce. Tarcze z przodu polecam minimum 260 mm. Odpowiednie zaciski zdobędziemy z Escorta RST, RS2000, niektórych XR3i oraz Forda Sierry. Tarcze kupujemy koniecznie z RST ponieważ mają inne osadzenie niż w nowszych modelach. Z tyłu polecam bębny z modelu RST ponieważ również pasują bez żadnych przeróbek.




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz