Montaż silnika typu Zetec w Escorcie MK4
najlepiej przeprowadzić posiadając w całości dawcę części. Zdecydowanie
ułatwi to całą operację, szczególnie w przypadku gdy zapomnimy o jakimś
potrzebnym drobiazgu. W sumie nie ma żadnego znaczenia czy za dawcę
posłuży nam Escort MK5, MK6 czy MK7. Równie dobrze można jako dawcę
wykorzystać Mondeo z silnikiem Silvertop. Nie wiem jak sytuacja będzie
wyglądała w przypadku Fiesty RS1800 jeżeli chodzi o długości kabli w
wiązce elektrycznej.
Podczas poszukiwań
dawcy warto skupić się na silnikach o pojemności co najmniej 1,8.
Zupełnie nie warto stosować silnika 1,6 16V ponieważ ma znacznie gorszą
dynamikę przy identycznym spalaniu.
Przy
implementacji silnika typu Zetec w Escorcie MK4 należy zmierzyć się z
kilkoma problemami. Niektóre z nich postaram się objaśnić w poniższym
tekście.
Po pierwsze i najważniejsze,
silnik z łatwością mieści się w komorze i współpracuje ze skrzynią
obecną już pod maską naszego auta. Jedynym elementem wymagającym
przeróbki w tym aspekcie jest łapa silnika od strony rozrządu.
Wykorzystujemy poduszkę z silnika CVH z Escorta MK4 gdzie musimy
delikatnie wykroić kawałek nie pasujący do silnika Zetec. Kolektor
wydechowy również nie sprawia żadnych problemów. Jeżeli chodzi o układ
chłodzenia u siebie zastosowałem chłodnicę z CVH 1,6 oraz zbiorniczek
wyrównawczy z MK4. Ważne jest aby przewód idący od pompy wody umieścić
odpowiednio nisko. Zbyt wysoko umieszczony przewód był u mnie powodem
braku ogrzewania. W układzie paliwowym można wykorzystać istniejące
przewody dodając odpowiedni dla Zeteca filtr paliwa. Pompa paliwowa z
silnika 16V pasuje do zbiornika Plug&Play. Z moich informacji
wynika, iż wiele problemów sprawia niektórym dopasowanie linki gazu.
Jest na to proste rozwiązanie. Wystarczyć zdobyć linkę oraz mocowanie
pedałów z Escorta MK4, wersji gaźnikowej. Wtedy linka bez problemów
pasuje do kolektora ssącego silnika Zetec. Prawdopodobnie pasuje również
mocowanie pedalów i linka z silnika 1,6 CVH EFI montowanego pod koniec
produkcji Escortów MK4.
Oczywiście
najwięcej problemów przysparza podłączenie wiązki elektrycznej. Istnieje
kilka dróg rozwiązania tego problemu. Niektórzy łączą wiązkę silnikową z
Zeteca z pozostałą częścią wiązki MK4. Podobno przy drobnych
modyfikacjach można wykorzystać wiązkę z 1,6 CVH EFI, które były
montowane w ostatniej serii XR3i. Ja postanowiłem przerzucić całą wiązkę
z MK6 do swojego Escorta. Wiąże się to z koniecznością ucinania i
lutowania praktycznie każdej wtyczki w samochodzie, ponieważ zazwyczaj
są inne. Kwestia podłączenia wiązki jest z pewnością najtrudniejsza i
postaram się kiedyś opisać ją bardziej szczegółowo. Warto jednak
wspomnieć, że długości kabli zazwyczaj są wystarczające, nie ma
konieczności ich przedłużania. Z umieszczenie skrzynki bezpieczników są
pewne problemy. Ja wycinając kawałek deski rozdzielczej umieściłem ją w
seryjnym miejscu odpowiednim dla modeli MK5-MK7. Przy podłączeniu
przełącznika świateł warto zwrócić uwagę, iż w nowszych modelach światła
są sterowane odwrotnie niż w MK4 i zachodzi konieczność użycia
przekaźników.
Po wymianie silnika warto
zadbać o odpowiednie hamulce. Tarcze z przodu polecam minimum 260 mm.
Odpowiednie zaciski zdobędziemy z Escorta RST, RS2000, niektórych XR3i
oraz Forda Sierry. Tarcze kupujemy koniecznie z RST ponieważ mają inne
osadzenie niż w nowszych modelach. Z tyłu polecam bębny z modelu RST
ponieważ również pasują bez żadnych przeróbek.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz